L’exalumne Eduardo Nave exposa un projecte fotogràfic sobre l’11 M
Eduardo Nave, fotògraf i exalumne de l’EASD de València, realitza una exposició al Museo Nacional de Antropología de Madrid fins el 22 de maig. El seu projecte, anomenat Once de marzo, està integrat en una exposició amb el mateix títol formada per un conjunt d’exposicions i instal·lacions al voltant de la memòria dels atacs gihadistes de l’11 de març de 2004 a Madrid.
En Once de marzo, Eduardo Nave afirma haver fet «un recorregut anímic pels espais on es van produir els fatídics atemptats» basat en fotos i vídeos gravats entre 2008 i 2012 al mateix dia, hora i espais exactes dels fets.
L’exposició té tres espais diferenciats que evoquen el tràgic recorregut fet pels trens, tot i donant una vivència al visitant «molt colpidora però respectuosa», segons l’autor. En la primera sala hi trobem tres caixes de llum que simulen les vistes de la finestra del tren de rodalia entre Santa Eugenia i Atocha. A la segona sala es projecten, a gran escala sobre quatre suports, imatges dels espais on van esclatar els mortífers artefactes. Junt a les pantalles veiem quatre mosaics de 12 instantànies impreses en tela, totes fetes a les estacions durant quatre 11 de març successius. A la tercera sala es projecta un vídeo de 192 segons de durada que suggereix el recorregut del tren per les quatre estacions, detenint-se en cascuna d’elles.
Un projecte previ seu explorava també episodis tràgics de la història contemporània nacional: A la hora, en el lugar és un fotollibre sobre els espais d’alguns atemptats d’ETA, fotografiats anys després a la mateixa hora del mateix dia.
Part de la creació d’Eduardo Nave investiga la ferida invisible que els atacs terroristes deixen en la població. Interrogat sobre aquest punt, el fotògraf respon que «cal parlar més dels fets. Per a conèixer el nostre present com a país cal conèixer el nostre passat».